Susanne Larssons forskargrupp på Karolinska institutet har undersökt sambandet mellan kost och risk att drabbas av stroke, det vill säga propp eller blödning i hjärnan, hos 26 560 manliga finska rökare i flera studier. Männen besvarade 1985–88 en enkät om kost och andra livsstilsfaktorer och följdes sedan upp via nationella register. Fram till år 2005 hade 2 700 män drabbats av hjärninfarkt och 580 av blödning i hjärnan.
Inget samband fanns mellan intaget av vitamin B6 respektive vitamin B12 och risken att drabbas av någon av dessa sjukdomar. Bland män med högt magnesiumintag var risken för hjärninfarkt signifikant lägre än bland män med lågt intag.
Både kaffe och te är rika på antioxidanter som skulle kunna minska risken för åderförkalkning. Och risken för hjärninfarkt var betydligt lägre bland män som drack mycket kaffe och te jämfört med dem som aldrig eller sällan drack dessa drycker.
Projektledare: Susanna Larsson
Karolinska institutet
Institutet för miljömedicin, IMM
Tel: 08-524 860 59
E-post: 